fredag 16 april 2010

Inlämningsfrågor

Vad är skillnaden på en frame (bildruta) och en keyframe (nyckelbildruta)?
En keyframe använder man för att lägga in något nytt i timelinen - där kan man placera till exempel en bild, ett ljud, en animation eller ändra innehållet på scenen. En enkel frame använder man för att det man lagt in ska visas, man kan säga att den upprepar det man lagt in i föregående keyframe. Hur lång tid man vill att det ska visas beror på var man sätter sin frame.

Vad gör kodsnutten "stop();"?
I normala fall löper en flashfil över timelinen och visar det som finns på densamma. Lägger man in en stop-kod i kodsnutten i scriptlagret på sitt flash-projekt kan den se till att flashfilmen inte går igång automatiskt; den stoppas. Detta kan vara bra om det man vill visa inte är ett rörligt klipp utan en form av klickbar hemsida. Kommandot stop resulterar då i att ett a visas i nyckelbildrutan (keyframen), en bekräftelse på att en åtgärd eller kommando ligger på rutan.

Vad är ett instansnamn och vad används instansnamn till?
När man har skapat något i biblioteket, till exempel en knapp (button), kan man dra in den i scenen. På så vi skapas en instans av objektet. Instansnamnet är det namn man döper knappen till i det läget. Det gör man genom att markera den med hjälp av Selection tool och i Properties-menyn i fältet för instance name skriva in exempelvis instansnamnet knapp_a_btn. Ändelsen _btn är det som används för knappar och gör att ActionScript känner igen att det är just en knapp. Exempelvis MovieClips döps till instansnamn som slutar på _mc.

Vad är skillnaden på .fla och .swf?
.fla är själva källfilen som du sparat i Flash där du kan gå in och göra ändringar var du vill. .swf är flashfilen som den kommer att se ut när den exempelvis visas på internet, fla-filen exporteras och komprimeras till en version där du inte längre kan göra några ändringar.

När använder man shape tween?

Shape Tweening är processen där en bild förändras till en annan orelaterad bild. En shape-tween-animation kan man göra när man vill ändra form på något, till exempel en boll som blir en namnlogga. Det gör man genom att sätta de olika bilderna i varsin keyframe. Sedan väljer man "breakapart" två gånger för att göra texten till ett grafiskt objekt vilket gör att texten bryts ner i delar. På så sätt blir det möjligt att använda verktygen som finns i flash för att dra ut texten, göra taggar på bokstäverna eller omforma texten på annat sätt. Sedan lägger man en shape-tween-animation i mitten. Resultatet blir i det fallet att objekten automatiskt formas om från bollen till namnloggan.

När använder man motion tween?
Vill man förflytta ett objekt från en del av scenen till en annan, så att det ser ut som objektet rör på sig, ska man använda motion tween. Skapar man till exempel en fågel som ett movie clip, där man till exempel ställer in så att vingarna rör på sig, kan man sedan dra in den i scenen. På första keyframen placerar man fågeln i ena hörnet av bilden och på sista keyframen placerar man fågeln i det andra hörnet. Där emellan applicerar man en motion tween. Fågeln kommer nu att färdas mellan de två punkterna. Man kan även styra fågelns bana genom att rita upp en linje som fågeln sedan följer. I och med att fågelns vingar rör på sig (det har man ju redan ställt in i movie clipet) och att den färdas genom en utritad bana i scenen gör så att det faktiskt ser ut som att den flyger.

Vad använder man mask-lager till?
Mask-lager används till att dölja objekt och för att styra hur mycket av en flashfilm man vill visa. Detta kan man avgränsa med till exempel en rektangel. Allt som ligger utanför rektangeln i mask-lagret kommer då inte att visas. På så sätt kan man till exempel se till att fågeln som tidigare låg utanför scenen nu döljs i den färdiga filen, och endast syns när fågeln är innanför maskrektangelns yta. Fågeln kan till exempel ligga i ett lager som döpts till innehåll sedan tidigare, och när man högerklickar på det lagret och väljer "Masked" kommer därefter endast det man vill visa att synas (förutsatt att fönstren ligger på exakt samma plats och har samma storlek).

I laboration 4 använde vi ett movieclip som vi döpte till target_mc, vad är syftet med target_mc?

"target_mc" markerar och visar var på scenen som exempelvis en extern flashfilm ska synas, spelas upp och hur stor uppspelningsrutan ska vara.

I inlämningsuppgiften gjorde vi en pop-up ruta som vi skapade i en egen fil, "popup.fla", där scenen var lika stor som våran scen i "index.fla", varför var pop-up rutans scen lika stor som index-filens scen och inte 550x400 som våra animationer?
Vi ville helt enkelt se var och hur den skulle placeras på vår index-scen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar